توضیحات

بهبود کیفیت مطالعه

انتخاب کتاب های مناسب برای مطالعه اهمیت بسیار زیادی دارند، اما برای آن‌که مطالعه مستمری داشته باشید و در همان شروع مطالعه به مشکل برنخورید، باید نکاتی را رعایت کنید:

1. مکان مطالعه

فضای مطالعه باید از دیگر فضاهای خانه جدا باشد. ترجیحا دورترین اتاق خواب به آشپزخانه و تلویزیون را انتخاب کنید. شاید همه امکان جدا کردن فضای خواب و استراحت از مطالعه را نداشته باشند، بنابراین حداقل در چیدمان تخت خواب و میز مطالعه، دقت کنید. بهتر است میز مطالعه و تخت خواب دور از هم باشند. پشت میز مطالعه جای خوبی برای چرت زدن نیست و روی تخت و در حالت دراز کشیده یا روی مبل نیز محل خوبی برای درس خواندن محسوب نمی‌شود. هر قسمت را به انجام یک فعالیت اختصاص بدهید. همچنین ترجیح بر این است که تا جای ممکن (خصوصا برای دانش‌آموزان کنکوری) میز شما از خواهر یا برادرتان مجزا باشد.

2. ثابت بودن مکان مطالعه

مغز انسان طوری ساختار یافته که شرطی سازی و تکرار روی آن اثر می‌گذارند و ما می‌توانیم از این ویژگی برای رسیدن به منافع خومان استفاده کنیم. بنابراین همیشه در یک محل ثابت مطالعه کنید که تمام ویژگی های مکان مطالعه مناسب را هم داشته باشد. هر بار که مکان مطالعه خود را تغییر می‌دهید مغز و ذهن باید زمان اضافی برای تمرکز کردن و عادت به محیط داشته باشد. اما وقتی در مکان تکراری که تجربه مطالعه و تمرکز دارید شروع به درس خواندن می‌کنید، ذهن با دیدن فضای اختصاصی مطالعه، از ابتدا برای یادگیری آمادگی دارد.

3. نور محل مطالعه

نور اتاق مطالعه باید برای دیدن نوشته‌ها کافی باشد، در حدی که دیگر نیازی به فشار آوردن به چشم نداشته باشید. بهترین نوع لامپ برای مطالعه، ال‌ای‌دی به رنگ زرد یا بین زرد و سفید است. نور کم باعث خستگی و خواب‌آلودگی و نور شدید، تیز یا زیاد، باعث به هم خورد تمرکز و حواس‌پرتی هنگام مطالعه می‌شود. خیلی از دانش‌آموزان به استفاده از چراغ مطالعه علاقه دارند اما چنین نوری بهینه نیست. همانطور که گفتیم کل فضای اتاق باید نور کافی داشته باشد. تاریک بودن اتاق و تجمع نور روی نوشته‌ها، باعث خستگی چشم می‌شود.

4. میز و صندلی استاندارد

ترجیح بر این است که یک میز و صندلی استاندارد از نظر عرض و ارتفاع متناسب با قد خود داشته باشید. اما برخی از دانش‌آموزان هم روی زمین درس می‌خوانند بنابراین توصیه می‌شود حداقل یک میز زمینی با ارتفاع مناسب داشته باشید. سفت بودن صندلی، نداشتن پشتی مناسب، نداشتن دسته روی صندلی یا غیر قابل تنظیم بودن دسته‌ها، نسبت نامتناسب ارتفاع میز و صندلی همگی باعث خستگی سریع بدن می‌شوند. اگر پای دانش‌آموز به زمین نمی‌رسد، بهتر است از یک وسیله برای زیرپا، یا زیرپایی مخصوص استفاده کنید. همچنین بهتر است میز رو به دیوار باشد تا حواس‌پرتی ناشی از دیدن وسایل و دکوراسیون اتاق به حداقل برسد.

5. لوازم الکترونیکی

برای داشتن مطالعه عمیق‌تر، هنگام خواندن کتاب متنی، تلفن همراه و لوازم الکترونیکی را از خودتان دور کنید. اگر کتاب الکترونیکی می‌خوانید بهتر است در حین مطالعه صدای پیامرسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی‌تان قطع باشد.

6. نکته برداری

به عنوان آخرین نکته نیز بهتر است یک دفترچه یادداشت هنگام خواندن کتاب کنار دستتان باشد تا نکات جذاب آن را برای خودتان یادداشت کنید. این تکنیک بیشتر برای کتاب‌های علمی استفاده می‌شود.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

1 دیدگاه در “بهبود کیفیت مطالعه

  1. Your point of view caught my eye and was very interesting. Thanks. I have a question for you.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *